آموزشی, اخبار سایت

پاییز ارغوانی در استان خراسان جنوبی

این روزها در جای جای استان خراسان جنوبی، کشاورزان در حالی پاییز را پشت سر می‌گذارند که محصول گران بهای زعفران را از مزارع خود برداشت می‌کنند.

 پاییز که از راه می‌رسد، نوید فصل کار و تلاش برای کشاورزان خراسان جنوبی است. پاییز در خراسان جنوبی، فصلی هزار رنگ است و در همان ابتدایش اگر به آنجا سفر کنی، در برخی از شهرستان‌های استان، چتری قرمز رنگ بر روی باغات از دور مشاهده می‌کنی.

وقتی نزدیکتر می‌شوی، درختچه‌های زرشک باروری را می‌بینی که در انتظار دستانی هستند تا با برداشت شاخه‌های زرشک، درختچه را سبک کنند.

هنوز چند هفته‌ای از برداشت زرشک سپری نمی‌شود که کشاورزان، خود را برای برداشت گران‌ترین ادویه جهان، یعنی زعفران آماده می‌کنند.

آری پاییز که فرا می‌رسد، کشاورزان خوشحال و شادمان می‌شوند زیرا می‌توانند محصولات خود، از جمله زعفران را برداشت کنند.

چادری گُل گُلی و ارغوانی رنگ بر سر خاوران کشیده شده و نوید روز‌های طلایی برداشت را به زعفران کاران می‌دهد. چهره خورشید نمایان نشده، زحمت کشانِ زعفران کار، از خواب شیرینشان بیدار شده و راهی می‌شوند تا گل امید را از مزارع زعفران برداشت کنند.

کشاورزان خراسان جنوبی این روز‌ها مشغول برداشت طلای سرخ کویر یا همان زعفران که محصول استراتژیک این استان لقب گرفته هستند.

یکی از کشاورزان زعفران کار می گوید: حدود یک ساعت قبل از طلوع آفتاب به مزرعه می‌آییم و به کار برداشت زعفران مشغول می‌شویم. از جمله دلایلی که سبب می‌شود زعفران قائنات، عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد، چیدن گل‌های آن در هنگام صبح است.

قدمت کاشت زعفران در خراسان جنوبی به ۷۰۰ سال پیش بر می‌گردد. زعفران این استان به علت برداشت گل قبل از طلوع آفتاب و برداشت غنچه قبل از باز شدن، از کیفیت، عطر و قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است که مشتریان زیادی در آلمان، اسپانیا و کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارد.

زعفران در ایران در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و همچنین استان‌های یزد، کرمان، گیلان و مازندران کشت می‌شود اما عطر و طعم زعفران خراسان جنوبی، شهرت جهانی دارد و این استان، پیشتاز و پرچم دار تولید بهترین زعفران در جهان است.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید