آموزشی, اخبار سایت

امرار معاش ۵۰ هزار خانوار با تولید زرشک

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، ۳۸ هزار خانوار در این استان به‌صورت مستقیم، تولیدکننده زرشک هستند و ۵۰ هزار خانوار، مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

خوشه‌های یاقوت سرخ هر سال با سرد شدن تدریجی هوا آماده برداشت می‌شود و پس از آن زرشک‌کاران برای بهره مندی از دسترنج خود، روزهای پرکاری را سپری می‌کنند.

اما در این میان، کشاورزان و زرشک‌کاران برای فرآوری و نگهداری زرشک با مشکلات متعددی مواجه هستند که موجب می‌شود سود و منفعت آنان، روانه به جیب واسطه‌گران و دلالان برود.

یکی از زرشک‌کاران روستای مهمویی اظهار دارد که در این روستا، بیش از ۱۰۰ تن محصول زرشک اکنون در انبارها از سال گذشته مانده است و امید دارد که با قیمت مناسب و واقعی به فروش برسد.

از طرفی زرشک به بازارهای داخلی و خارجی معرفی نمی شود و کمتر از ۱۵ استان کشور، زرشک را به‌طور کامل می‌شناسند؛ در حالی که ۹۸ درصد زرشک دنیا در این استان تولید می‌شود.

زرشک یکی از گیاهان دارویی است که ثابت شده در درمان بسیاری از بیماری‌ها اثرگذار است؛ در حالی که در کشور ما فقط برای زرشک پلو استفاده می‌شود و مردم از خواص دارویی این محصول بی‌اطلاع یا کم‌اطلاع هستند.

اگر زرشک در سبد غذایی و دارویی مردم ایران قرار بگیرد، بدون شک حتی یک کیلوگرم زرشک در انبارها نخواهد ماند؛ برای تحقق این امر، نیاز به همکاری و همراهی بیش از پیش رسانه‌های ملی داریم.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید