اخبار سایت

چشم امید زرشک کاران به خرید حمایتی | رونقی که با صادرات می‌آید

خبرگزاری مهر: بارها و بارها از زبان مسئولان، کارشناسان و دلسوزان خراسان‌جنوبی شنیده‌ایم که زرشک، یکی از محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی است که در کنار زعفران و عناب می‌تواند به رونق اشتغال و حتی ارزآوری کمک کند.

اما فراتر از شعار، در عمل و اجرا چقدر برای رونق صادرات این محصول و کاهش مشکلات کشاورزان قدم برداشته شده است؟ وقتی صادرکنندگان با صراحت بیان می‌کنند که بازار هدف صادراتی از ما محصول سالم و ارگانیک می‌خواهد، چقدر برای تولید زرشک ارگانیک و سالم کار کرده‌ایم؟ آیا پاییز و زمستان ۱۴۰۰ نسبت به پاییز و زمستان ۹۹ شرایط کشاورزان زرشک کار بهتر شده و صادرات این محصول در سال جاری نسبت به سال قبل رو به افزایش بوده و یا خیر؟

موضوع به حدی حائز اهمیت است که جواد قناعت، استاندار جدید خراسان‌جنوبی، در مراسم معارفه خود در تاریخ نهم آذر ماه سال جاری، بر فروش همه ی زرشک موجود در انبارهای استان در ظرف سه هفته آینده تأکید کرد تا اندکی از دغدغه‌های کشاورزان کاسته شود.

کشاورزی قراردادی

راهکار رونق تولید زرشک ارگانیک

میرزایی، از زرشکاران خراسان‌جنوبی، گفت: البته می‌توان با راهکارهایی مثل کشاورزی قراردادی و تضمین خرید محصول به قیمت مناسب از کشاورز، درخواست تولید ارگانیک را داشت.
وی با بیان اینکه برخی به جای ارگانیک و سالم بودن به خوش آب و رنگ بودن محصول نگاه می‌کنند، اظهارکرد: اگر شرایط و حمایت وجود داشته باشد، هیچ کشاورزی نیست که تمایل به کشت محصول ارگانیک نداشته باشد.
سبحان مصطفایی، مدیرعامل توسعه خوشه خشکبار در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم قفل مشکلات و مسائل حوزه زرشک را باز کنیم، باید به سمت کیفی سازی محصول در اندازه استانداردهای بین‌المللی و مطابق با کیفیت مد نظر بازار هدف برویم.

آغاز خرید حمایتی زرشک

وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به تحقق وعده دولت به زرشک‌کاران خراسان جنوبی از آغاز خرید حمایتی زرشک در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: خرید حمایتی زرشک از ۲۵ آذر ماه، طبق توافق هفته قبل استاندار خراسان‌جنوبی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح با تجهیز چهار مرکز در خراسان‌جنوبی آغاز شده است، اظهار کرد: خرید در این طرح، هزار تن پیش بینی شده است که اگر زرشک پفکی وارد بازار شود، این میزان افزایش خواهد داشت.


در هر حال به نظر می‌رسد یکی از گره‌های صادرات زرشک در خراسان‌جنوبی، بحث تولید محصول ارگانیک است و هر چقدر به سمت کاهش مصرف سموم و کود و تولید محصول سالم برویم، در واقع به سمت افزایش صادرات زرشک و در نتیجه بهبود وضع اقتصاد کشاورزی در استان رفته‌ایم.
از طرف دیگر در خرید توافقی و حمایتی، قیمت باید متناسب با هزینه تمام شده زرشک برای کشاورز باشد تا او به سمت مشارکت در طرح راغب شود.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[کل: 4 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید