اخبار سایت

هر کیلو زعفران ۲۳ میلیون تومان

قیمت زعفران

تعیین قیمت در شورای ملی زعفران، هر کیلو زعفران ۲۳ میلیون تومان

نایب رییس شورای ملی زعفران گفت: حداقل نرخ هر کیلوگرم زعفران ۲۳۰ میلیون و حداکثر آن ۳۵۰ میلیون ریال است.

غلامرضا میری روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تعیین حداقل و حداکثر قیمت زعفران به کیفیت محصول بستگی دارد.

وی همچنین حداقل قیمت خرید هر سه کیلوگرم گل زعفران از کشاورز را ۹ میلیون ریال اعلام و بیان کرد: حداکثر قیمت همین میزان گل زعفران نیز ۱۱ میلیون ریال است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران ادامه داد: هم‌اینک تقاضا برای خرید گل زعفران در بازار کاهش یافته است زیرا تقاضا بیشتر بر خرید زعفران پاک شده تمرکز دارد.

علت گرانی زعفران

وی گفت: علت این گرایش آن است که تاکنون عمده عملیات جداسازی زعفران از گل انجام شده و مقدار اندکی از گل زعفران باقیمانده است.

میری افزود: آذر ماه پارسال حداقل قیمت هر کیلوگرم زعفران ۷۰ میلیون ریال، حداکثر این قیمت ۱۷۰ میلیون ریال و قیمت آن در پایان فصل برداشت هر کیلوگرم ۱۳۰ میلیون ریال بود.

وی دلیل اصلی افزایش نرخ زعفران در سال جاری را کاهش تولید این محصول در کشور اعلام و بیان کرد: تداوم خشکسالی و کمبود بارندگی موجب کاهش محسوس تولید زعفران در مزارع خراسان رضوی و دیگر استانهای کشور شد.

قیمت زعفران

نایب رییس شورای ملی زعفران ادامه داد: ارائه آمار دقیق از تولید امسال زعفران ایران پس از پایان عملیات برداشت این محصول میسر است.

وی همچنین به کاهش انگیزه تولید در میان زعفرانکاران بخاطر قیمت اندک پارسال اشاره کرد و گفت: این امر نیز یکی دیگر از دلایل کاهش تولید امسال این محصول می‌باشد.

فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران نیز پیش از این متوسط برداشت زعفران از هر هکتار را بین ۳.۲ تا ۳.۵ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با ارائه آموزشهای مناسب به کشاورزان و اجرای طرحهای به‌زراعی برداشت این محصول به میزان ۶ تا هشت کیلوگرم در هکتار نیز میسر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز پیش از این به کاهش ۲۰۰ هزار و ۷۰۰ هکتاری سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در این استان ظرف ۲۰ سال اخیر اشاره و بیان کرد: ۵۶ هزار هکتار از این کاهش سطح زیرکشت مربوط به زعفران است.

محمدرضا اورانی افزود: سطح زیرکشت زعفران ظرف ۲ سال گذشته در این استان با پنج هزار هکتار کاهش به ۹۰ هزار هکتار رسیده است زیرا با توجه به تداوم خشکسالی و افزایش هزینه‌های تولید، کشت زعفران فاقد صرفه اقتصادی برای کشاورزان است.

وی همچنین به کشت امسال زعفران در سطح ۹۱ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: کاهش تولید این محصول برای امسال در این استان بین ۳۵ تا ۴۵ درصد نسبت به پارسال برآورد شده است.

۱ کیلیو زعفران ۲۳ میلیون تومان

حجم معمول برداشت زعفران از مزارع این محصول در ایران طی سالهای پیش سالانه ۲۰۰ تن بود که ۷۸ درصد آن حاصل تلاش زعفرانکاران در خراسان رضوی بوده است.

بیشترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه در شهرستانهای تربت‌حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه‌ولات در جنوب خراسان رضوی تولید می‌شود.

سال ۱۳۹۳ از ۷۰ هزار هکتار مزرعه زیرکشت زعفران در این خطه ۱۷۱ تن محصول برداشت شد. این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۱۸۷ تن زعفران با ارزش صادراتی ۲۶۴ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۳۹۴ به میزان ۶۰ درصد از نظر وزن و ۶۵ درصد از نظر ارزش افزایش داشت.

خراسان رضوی تا چند سال پیش بطور متوسط سالانه شاهد افزایش پنج هزار هکتار سطح زیرکشت زعفران با بازده تولید چهار تا پنج کیلوگرم محصول در هر هکتار بود اما تداوم خشکسالی باعث توقف این روند و حتی کاهش آن شد.

۱۳۸ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند. همچنین ۸۰۰ هزار نفر در این استان بطور مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، تولید و برداشت زعفران هستند.

خرید اینترنتی زعفران با بهترین کیفیت و قیمت مناسبت

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید