دمنوش

دمنوش زعفران، محرکی بی‌نظیر برای رفع خستگی

در طب سنتی، خوردن انواع مختلفی از دمنوش های گیاهی برای رفع مشکلات داخلی، نسبت به مصرف داروهای شیمیایی ارجح تر می باشد. یکی از گیاهان بسیار پر خاصیت، خوشبو و خوش طعمی که از آن در آشپزی ایرانی استفاده بسیار زیادی می شود، زعفران است. جالب است بدانید که از این گیاه پر خاصیت تنها در غذا ها استفاده نشده و با استفاده از آن می توانید دمنوش های متفاوت و بسیار خوش طعمی را تهیه کنید که یکی از موثر ترین روش ها برای کاهش اضطراب و استرس و حالات افسردگی خواهد بود.

دمنوش زعفران برای چی خوبه؟

محال است یک ایرانی باشید و از طعم خوش زعفران، بارها در غذاهای سنتی لذت نبرده باشید. زعفران یکی از دسته گیاهان پر خاصیتی است که پای ثابت بسیاری از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی می باشد. این گل خوش بو از گذشته تا کنون در میان خانواده های ایرانی محبوب بوده و به سادگی می توان از دم کرده آن با کمی عسل و لیمو ترش برای هضم بهتر غذا استفاد کرد. گفتنی است طبع زعفران گرم و خشک می باشد.

طرز تهیه دمنوش زعفران و دارچین و هل

برای تهیه یک چای خوشمزه می توانید از دمنوش ترکیبی زعفران با رازیانه، دارچین، هل، زنجبیل و… استفاده کرده و طعم متفاوت تری به دمنوش خود بدهید. برای تهیه این دمنوش می توانید یک چهارم قاشق چای خوری از زعفران را به ازای هر نفر با یک لیوان آب جوش( به ازای هر یک نفر) و یک عدد چوب دارچین بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داده و اجازه دهید تا نیم ساعت دم بکشد. پس از آن می توانید به این دمنوش خوشمزه، مقداری عسل طبیعی، نبات و یا شکر اضافه کرده و از خوردن آن در یک عصر پاییزی لذت ببرید! به این ترکیب می توانید چند عدد هل سبز شکسته شده نیز اضافه کرده و ازطعم دلپذیر آن مسرور شوید!

مضاف بر اینکه این دمنوش، آرام بخش بوده و قادر است تا علایم سرماخوردگی را بطور چشمگیری کاهش دهد. همچنین این دمنوش در تسکین درد های استخوانی و از بین بردن پف چشم، بسیار موثر عمل خواهد کرد.

خواص مصرف دمنوش زعفران

  • زعفران خاصیت اشتهاآوری داشته و کمک به هضم بهتر غذا خواهد کرد.
  • این گیاه تاثیر بسیار زیادی در کاهش اضطراب و استرس دارد و از دسته گیاهان شادی آور به شمار می رود.
  • رفع نفخ و معده درد
  • زعفران به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان، یکی از مواد غذایی ضد سرطان به شمار می رود.
  • این گیاه می تواند با خاصیت ادرارآوری زیاد، منجر به پاک شدن کلیه و مثانه گردد.
  • زعفران یکی از دسته گیاهانی است که منجر به تقویت حافظه شده و مداومت در مصرف آن می تواند از بروز آلزایمر جلوگیری کند.
  • این دمنوش در زمان سرماخوردگی می تواند علایم بیماری را کاهش دهد.
  • مصرف زعفران به دلیل خون آور بودن به گردش بهتر خون کمک کرده و از این رو برای سلامت قلب بسیار مفید است.
  • دمنوش زعفران و عسل برای خرد کردن و دفع کردن سنگ مثانه، یکی از راه های موثر است.
  • دمنوش زعفران برای پریودی در خانم هایی که قاعدگی آنها نامنظم است، بسیار موثر واقع خواهد شد.

مضرات دمنوش زعفران

مصرف این دمنوش در بارداری، منجر به سست شدن دهانه رحم شده و یکی از دمنوش هاییست که در زمان زایمان، منجر به تسهیل در روند آن خواهد شد. استفاده از دمنوش زعفران برای سقط، بسیار خطرناک بوده و می تواند عوارض زیادی را برای مادر ایجاد کند.

همچنین مصرف زیاد این دمنوش می تواند منجر به سکته مغزی گردد؛ بنابراین مصرف آن باید در حد اعتدال باشد. در تحقیقات انجام شده، مصرف بسیار زیاد زعفران در یک وعده غذایی می تواند حتی منجر به مرگ در افراد گردد. در این تحقیقات، این نتیجه حاصل شد که استفاده از ۵ گرم زعفران در یک وعده غذایی، عوارضی همچون استفراغ، کاهش ضربان ‌قلب، سرگیجه، بی‌حالی، زردی ‌پوست را به دنبال دارد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[کل: 3 میانگین: 5]

2 دیدگاه در “دمنوش زعفران، محرکی بی‌نظیر برای رفع خستگی

  1. Samad گفت:

    مفید بود
    تشکر🌹🌹🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید